09/19/2019 - پنجشنبه 28 شهريور 1398

نمایش خبر

پویش #پس_ از_ این ؛ بستری مناسب برای آموزش و فرهنگ سازی در حوزه مدیریت پسماند
پویش #پس_ از_ این ؛  بستری مناسب برای آموزش و فرهنگ سازی در حوزه مدیریت پسماند
1398/6/16

بشر امروزه در تامین نیازهای ضروری و بسیاری موارد غیر ضروری خود بزرگترین عامل تخریب و تغییر محیط زیست شناخته شده است. ارمغان حضور او آلودگی روزافزون آبها ودریاها، قطع بی رویه درختان سرسبز جنگل ها و مصرف بی رویه منابع طبیعی و افزایش زیانبار و روز افزون زباله هاست. در مناطق شهری از جمله کلانشهر تهران، زیانهای اقتصادی، بهداشتی و زیست محیطی ناشی از تولید پسماند، به همراه هزینه­های گزاف جمع آوری و دفع آنها لزوم برداشتن گام­هایی جدی و موثر را در رابطه با مدیریت بهینه پسماندها روشن می سازد. معاونت امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند با توجه به این حساسیت و وظیفه ذاتی خود، ارتقاء سطح آگاهی جامعه و در نتیجه تغییر نگرش و رفتار افراد با رویکرد فرهنگ سازی مبتنی بر روش های نوین آموزشی را در اولویت های کاری خود قرار داده است

در راستای نهادینه کردن فرهنگ مدیریت پسماند و تکمیل آموزش های ارائه شده به شهروندان در این زمینه ، کاربران فضای مجازی می توانند به پویش " #پس از این " بپیوندند تا ضمن دسترسی به امکانات آموزشی و استفاده از برخی خدمات سازمان مدیریت پسماند نظیر آدرس نزدیکترین غرفه بازیافت، بازدید از مرکز آموزش، کتابخانه تخصصی و... ؛ شکایات، نظرات و پیشنهادات خود را در حوزه پسماند و نظافت و پاکسازی شهر را از طریق این پویش مطرح نمایند.

نرگس رجایی، سرپرست معاونت اجتماعی و فرهنگی سازمان با تاکید بر سياست هاي مديريت شهري مبني بر بهبود وضعيت مديريت پسماند در شهر تهران، از رويكردي جديد و تدوين استراتژي هاي نو در موضوعات فرهنگي و آموزشي مديريت پسماند در سال 98، خبر داد و افزود: با دستور مدیرعامل محترم سازمان مدیریت پسماند جناب آقای دکتر علیپور ؛ ضمن اعتبار سنجي و آسیب شناسی فعاليت هاي آموزشي، كمپين آموزش و اطلاع رسانی مدیریت پسماند با اولویت موضوع کاهش تولید در شهر تهران برگزار می شود.

او ضمن دعوت از کلیه شهروندان برای پیوستن به این پویش ، هدف اصلی از اطلاع رسانی در این حوزه را برقراری ارتباط دوسویه با شهروندان و مشارکت حداکثری ایشان در فرآیند مدیریت پسماند دانست و افزود:  فعاليت هاي تبليغي- تبييني و آموزشی در قالب این كمپين تجمیع و به منظور ايجاد تغييرات رفتاري محسوس در ميان شهروندان، با حجم و دامنه گسترده در فضای مجازی و سطح شهر جريان يافته است.

رجایی کاربرد فضای مجازی در تهیه ، تولید و عرضه محتوای آموزشی و اطلاع رسانی پسماند را فرصتی مغتنم جهت فرهنگسازی مدیریت بهینه پسماند بین شهروندان عنوان کرده و گفت:  در عصر حاضر تبلیغات به واسطه ی گسترش وسایل ارتباط جمعی جای خود را در خصوصی ترین لحظات زندگی انسان باز کرده و چتر تبلیغات آنقدر گسترده شده که مردمان دورافتاده ترین مناطق کره زمین را نیز زیر سایه ی خود قرار داده است در نتیجه برای فرهنگ‌سازی ناگزیر به استفاده از ابزار تبلیغاتی نوین هستیم که یکی از روش های آن نشان دادن مزایای وضعیت ایده آل و مقایسه آن با معایب شیوه فعلی است.

او در تشریح کاربرد ابزارهای تبلیغاتی جهت فرهنگ سازی افزود: در این روش، به مخاطبان نشان داده می‌شود که رفتار کنونی چه سختی‌هایی را برای دیگران ایجاد می‌کند و در نقطه مقابل نشان داده می‌شود که تغییر رفتار فعلی به رفتار مطلوب چه منافعی برای خود فرد و دیگران می‌تواند فراهم آورد. در این شیوه تلاش می‌شود با مقایسه شرایط فعلی با شرایط مطلوب، حس نیاز را تحریک کرد و تمایل به تغییر رفتار را افزایش داد.

سرپرست معاونت امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند به تهیه اطلاعات پایه ای شامل شعار محوری، هدف ، موضوعات محوری ، مخاطبین اصلی و نماد  و تدوین جدول عملیاتی این کمپین اجرا و با هدف ایجاد یک زبان مشترک و کانالیزه در تهیه ، تولید و عرضه محتوای آموزشی و اطلاع رسانی پسماند در فضای مجازی هشتگ پس از این (# پس_ از_ این) اشاره کرد و افزود: تلاش می کنیم با استفاده از روش‌های خلاقانه ، بدیع و شکستن ساختارهای گذشته موجبات کاهش فاصله مدیریت شهری و شهروندان  و افزایش اطلاعات آنها در زمینه مدیریت پسماند  فراهم شود.

نرگس رجایی در پایان ضمن ابراز خشنودی از استقبال کاربران فضای مجازی از کمپین نوپای #پس_از_این تصریح کرد: با عنايت به فرارسيدن ايام سوگواري سيد و سالار شهيدان فاز نخست این کمپین با محوریت ماه محرم و فرهنگسازي در جهت جلوگيري از دورريز مواد غذايي، كاهش استفاده از ظروف يكبار مصرف وعدم رهاسازي پسماند در معابر به ويژه در اطراف موكب ها، هيات ها و تكيه هاي عزاداري اجرا می شود.



print